THE MISTRESS OF THE MAN FROM OFCOM

March 6, 2018

rebecca_logo_04THE WALES Director of broadcasting watchdog Ofcom, Rhodri Williams, is to step down.

It follows a turbulent time for the Cardiff office of the main UK communications regulator.

Last October Ofcom in London admitted that a controversial contract — awarded by the Cardiff office to the Welsh lobbying firm Deryn Consulting — had broken its procurement rules.

The contract was awarded in February 2016 without going out to tender.

We asked Ofcom if the contract was a factor in Rodri Williams’ decision to step down.

It did not answer the question.

A spokesman told Rebecca yesterday:

“Rhodri decided to leave Ofcom after 14 years.”

“He will leave Ofcom this month and we wish him all the best for the future.”

The clear favourite to replace Rhodri Williams is his deputy, Regulatory Affairs Manager Elinor Williams.

She is also his wife — and, before that, his mistress.

Her marriage to civil servant Geraint Williams collapsed in 2013.

Rhodri Williams’ marriage broke up shortly afterwards.

Rhodri and Elinor were married last year.

Rebecca does not investigate personal affairs — unless the relationship raises issues of public patronage.

Rhodri Williams

RHODRI “BILLIONS” WILLIAMS
RHODRI WILLIAMS is a poacher turned gamekeeper. Gaoled in the 1970s for his part in the campaign to create a Welsh TV channel, he tried to become a media tycoon in the 1990s. This is where the nickname “billions” comes from. He was one of the founders of Tinopolis, the Llanelli-based independent production company, but was dramatically dismissed in 2001. He was accused of diverting a valuable contract to a rival. Rebecca has investigated his career in the article A Man Of Conviction? Rebecca editor Paddy French has declared an interest in the coverage of Rhodri Williams — see the article A Licence To Censor for more details.
Photo: Ofcom

The couple met in the 1990s and Elinor Williams went on to work for public bodies controlled by Rhodri Williams.

She joined the Welsh Language Board in 2003 when he was Chairman.

She joined Ofcom Wales in 2007 when he was Director.

She stood in as Director when Rhodri Williams was seconded to London.

Her experience — and her personal connections — may deter qualified candidates from applying for the Director post.

Ofcom told us:

“We can confirm that appropriate measures are in place to ensure that any potential conflicts of interest are avoided.”

(After this article was posted, Ofcom also asked us to add the following statement:

“We are conducting an open and transparent recruitment process to appoint a Director for Wales.”)

♦♦♦

IN FEBRUARY 2016 Ofcom Wales negotiated a contract with the high-powered lobbying firm Deryn Consulting.

Formed in 2011, the company is owned by Cathy Owens, a former advisor to the late Rhodri Morgan, and former Plaid Cymru Assembly Member Nerys Evans.

The contract was to provide the Cardiff office with “monitoring of proceedings, debates and Government announcement in Wales and UK-wide.”

The existence of the contract — which did not go out to tender — did not emerge until a year later.

Journalists began investigating and Plaid Cymru Assembly Member Neil McEvoy started to ask questions.

In February 2017 Western Mail chief reporter Martin Shipton published an article about the affair.

Team-Deryn-June-2016

POWER BROKERS
DERYN CONSULTING is a powerful lobbying business. Formed in 2011, it’s owned by Cathy Owens (pictured, far right), a former adviser to Rhodri Morgan, and ex-Plaid Cymru Assembly Member Nerys Evans (on the left). Owens has a reputation as an abrasive character: once describing journalists as “bastards”. Nerys Evans is a former Plaid Cymru Director of Strategy. Chairman Huw Roberts, the only man in the picture, worked for BBC Wales and ITN in London. He was also a spin doctor to former Welsh Secretary Ron Davies.
Photo: Deryn

The piece revealed that Nerys Evans and Deryn chairman Huw Roberts were also members of Ofcom’s advisory committee for Wales.

Ofcom defended the awarding of the contract without going out to tender.

Deryn were:

“able to provide a bespoke service tailored to suit the specific needs of Ofcom in Wales: so, for example, monitoring of National Assembly for Wales committees is provided immediately after committee sessions.”

Ofcom declined to reveal the value of the contract.

Assembly Member Neil McEvoy was not impressed.

He told the Western Mail:

“There are well-established rules for public procurement of goods and services.”

“But they’ve awarded a contract to Deryn, without any competition …”

“It’s impossible to know whether Deryn offered the public value for money since no other companies were able to bid for the contract, even though there is no shortage of such companies.”

“Overall, this is highly damaging to Ofcom’s reputation.”

“The person on the street is getting tired of the cosiness and the constant stitch-ups amongst the Welsh political elite.”

He asked Ofcom to investigate.

Ofcom moved quickly to scotch the scandal.

It immediately — but secretly — axed the contract and in October last year partially abandoned its defence of the process.

Ofcom’s Director of Corporate Services, Alison Crosland, wrote to Neil McEvoy to say she had reviewed how the contract was awarded.

“This concluded that the way the contract was awarded was not consistent with Ofcom’s required processes and a competitive procurement should have been undertaken.”

But she decided that patronage had played no part in the decision:

“The review concluded that the decision to procure the service was  based on its usefulness, and the fact that employees of the supplier hold positions on the Advisory Committee had no bearing on the decision.”

Neil smiling lrg

NEIL McEVOY
THE OUTSPOKEN Assembly Member was expelled from Plaid Cymru in January following a spate of complaints. One of these came from Deryn directors Cathy Owens and Nerys Evans who accused McEvoy of bullying and intimidation. Nerys Evans, a former senior Plaid Cymru politician, said McEvoy “has sought to undermine and harm my reputation, and that of my company, Deryn, by a campaign of bullying and smears.” McEvoy claims some of the complaints against him were orchestrated by Deryn because he’s critical of the company.

“As a result of these findings,” she added, “those colleagues [responsible for the contract] will receive further training to ensure that procurement policies and procedures are followed properly in future.”

Rebecca understands “those colleagues” included Rhodri Williams and Elinor Williams.

The Ofcom contract was important to Deryn.

Shortly after the Ofcom contract was awarded in February 2016, Cathy Owens claimed “it’s been a spectacular few months for Deryn …”

2016 also proved successful financially.

Deryn was able to declare a dividend.

Cathy Owens received £78,000 and Nerys Evans £47,000 on top of their undisclosed salaries.

We approached Deryn for a comment but there was no reply by the time this article went to press.

♦♦♦

IT’S NOT known when the affair between Rhodri Williams and Elinor Williams began.

It’s been common knowledge in Cardiff and London for many years.

They were known as “Mr and Mrs Williams” because her married name was also Williams.

He is 61, she’s 46.

They first met in the 1990s.

In 1994 he was editor of the S4C programme Heno when it covered a talent competition held by the Welsh-language magazine Golwg.

Golwg was looking for amateur models and one of the contestants was Elinor Williams.

In October 2003 — by now married to civil servant Geraint Williams — she was appointed Director of Marketing and Communications of the Welsh Language Board.

ElinorWilliams

REGULATORY AFFAIRS
ELINOR WILLIAMS is a highly qualified candidate for the post of Director, Ofcom Wales. She joined Ofcom first as Communications Manager and then as Regulatory Affairs Manager. She held the post of Director, Ofcom Wales in 2012 when future husband Rhodri Williams was in London as acting head of UK Government and Regulatory Affairs.
Photo: Ofcom

Rhodri Williams — then chairman of the Welsh Language Board — said:

“We are delighted that Elinor will be joining us at the board.”

Two months later, he was offered the post of Director, Ofcom Wales.

The salary was between £80,000 and £110,000.

(His then wife, Siân Helen, is a close friend of former Labour Assembly Member Delyth Evans.

Delyth Evans’ partner is Ed Richards, who had been a media policy editor advisor to Tony Blair

Richards was appointed deputy chief executive of Ofcom early in 2003 and later took the top job in 2005.

He was not involved in the appointment of Rhodri Williams.)

In 2007 Elinor Williams joined Ofcom as Communications Manager.

She was later promoted to Regulatory Affairs Manager.

Rebecca asked Ofcom if Rhodri Williams was involved in these appointments.

Ofcom told us:

“We do not discuss individual employee matters.”

In January 2012 Rhodri Williams moved to Ofcom’s London HQ to become acting UK Director, Government and Regulatory Affairs.

While he was away, Elinor Williams was promoted to acting Director of the Wales office.

There was no appointment process — Ofcom says the post was “back-filled”.

Applications for the post of Ofcom Director Wales, close on March 19.

♦♦♦

Note
You can read more on this subject in the article  — Update: The Mistress Of The Man From Ofcom — published on 9 May 9 2018.

Correction
This article was corrected on March 10. We stated that Elinor Williams was appointed Ofcom’s Regulatory Affairs Manager in 2007. In fact, that position was Communications Manager — she was later promoted to Regulatory Affairs Manager. Apologies for the error.

♦♦♦
Published: 6
 March 2018
© Rebecca
♦♦♦

COMING UP
THE SISTER OF THE WOMAN FROM AUNTIE
PATRONAGE AND NEPOTISM have long been features of broadcasting in Wales. The Rebecca investigation of BBC Wales — which already includes the articles The Son Of The Man From Uncle and In The Name Of The Father? — continues with a detailed analysis of the crisis that engulfed the Corporation between 2008 and 2011. The article examines the controversial relationship between former Director Menna Richards and her sister. The current regime — headed by Rhodri Talfan Davies, the son of former BBC boss Geraint Talfan Davies, and a family friend of Menna Richards — declines to answer questions on the affair …

♦♦♦

DONATIONS

If you want to make a contribution towards the work of Rebecca, just click on the DONATE button.

Donate Button with Credit Cards

CORRECTIONS

Please let us know if there are any mistakes in this article — they’ll be corrected as soon as possible.

RIGHT OF REPLY  
If you have been mentioned in this article and disagree with it, please let us have your comments. Provided your response is not defamatory we’ll add it to the article.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ITV BID TO GAG REBECCA TELEVISION

September 1, 2013

rebecca_logo_04

A  MAJOR battle is taking place between the broadcasting giant ITV and Rebecca Television.

Lawyers acting for ITV have given Rebecca Television until today to remove from the website a controversial interview which the company suppressed ten years ago.

The interview was given by Ron Jones, chairman of the independent television production company Tinopolis.

Jones revealed the extraordinary background to the abrupt sacking of the company’s co-founder Rhodri Williams back in 2001.

Jones accused his former partner — now Wales Director of the broadcasting regulator Ofcom — of acting dishonestly.

The interview was first made public in our programme Hidden Agenda and the article A Man Of Conviction? published last year.

Lawyers are also insisting that even the information contained in the interview belongs to ITV and that none of it can be used.

This is censorship — and Rebecca Television will not accept it.

HIDDEN ONCE, HIDDEN TWICE, HIDDEN THREE TIMES The dramatic story behind Rhodri Williams' sudden departure from  the company he helped to found was suppressed in 2001, again in 2003 and now ITV want to hide it again.  Photo: Ofcom

HIDDEN ONCE, HIDDEN TWICE, HIDDEN THREE TIMES
The dramatic story behind Rhodri Williams’ sudden departure from the company he helped to found was kept secret in 2001, suppressed in 2003 and now ITV wants to bury it all over again…   Photo: Ofcom


ON JUNE 17 this year ITV wrote to Rebecca Television (RTV) giving the website seven days to remove all trace of a celebrated interview.

The company want the interview — with the independent producer Ron Jones — removed from the programme Hidden Agenda.

The interview took place in 2003.

It dramatically revealed how Rhodri Wiliams, the current Wales Director of the broadcasting watchdog Ofcom, came to be sacked from the production company Tinopolis in 2001.

Williams was dismissed for dishonesty after allegedly diverting business from Tinopolis — then called Agenda — to a competitor.

Williams denied acting dishonestly — he said at the time the allegation was “defamatory and libellous”.

The interview with Ron Jones was carried out by the ITV Wales current affairs programme Wales This Week in 2003.

At the time Rebecca Television editor Paddy French worked for ITV Wales and was the producer in charge of the proposed programme.

It was never broadcast.

Later in 2003 Rhodri Williams was appointed Wales Director of the broadcasting regulator Ofcom.

(The story of the suppression of the interview in 2003 is told in the article A Licence To Censor.)

In April 2012 Rebecca Television finally used the Ron Jones interview in the preparation of the programme Hidden Agenda and the article A Man Of Conviction?

More than a year later ITV lawyer John Berry said that ITV’s “attention had been drawn” to the use of the material.

“The video Hidden Agenda in particular includes and relies heavily upon previously unbroadcast footage filmed for Wales This Week and owned by ITV.”

“As you are no doubt aware, the making of a copy of a copyright work and the communication of such a work to the public without the permission of the copyright owner is contrary to the Copyright Designs and Patents Act of 1988.”

Berry demanded that ITV’s material be removed within seven days and noted “we reserve all rights, in particular our right to bring legal proceedings against you including but not limited to those relating to breach of confidence and infringement of copyright.”

The deadline was eventually extended to September 1.

On June 24 RTV editor Paddy French emailed a reply.

He pointed out that ITV Wales had never shown any interest in the Ron Jones interview.

(The tapes sat on his desk until he left the company in 2008 and took them with him.)

RON JONES ITV are goig to extraordinary efforts to remove Gave  an extraordinary interview to ITV Wales  in 2003

RON JONES
One of the founders of Tinopolis, the Llanelli-based television production company. He gave the interview in 2003 but it was nearly a decade before it entered the public domain.  Photo: Tinopolis

He stated: “there is as powerful a public interest in this material seeing the light of day today as there was when it was filmed.”

“There is an argument that this material was censored back in 2003 and that … this present attempt to remove this material leaves the company vulnerable to the accusation that it is acting as censor.”

♦♦♦ 

ITV did not respond to this email. 

On July 2 French emailed ITV again.

This time he pointed out that, although ITV was concentrating on removing the material relating to Rhodri Williams, there was other ITV copyright material on the Rebecca Television website.

This included part of another interview which had never seen the light of day until RTV included it in the programme A Touch of Frost.

This video, which was first published  in April 2011, includes part of an ITV interview with a man called Des Frost.

“A key part of his testimony was not included in a 1997 Wales This Week programme because the Waterhouse child abuse Tribunal threatened contempt proceedings if it was broadcast.”

But the Tribunal did not call Frost as a witness and never heard his claims that he reported child abuse to the police ten years before they began investigating.

Paddy French had worked on this 1997 programme as a freelance investigator.

“There was no objection to the use of this footage by ITV Wales … in 2011.”

A Touch of Frost took on a dramatic significance last November when the BBC programme Newsnight allowed Stephen Messham to falsely imply that Lord McAlpine was a paedophile.

This led to the government ordering a new police investigation and a review, headed by Mrs Justice Macur, into the way the North Wales Child Abuse Tribunal chaired by Sir Ronald Waterhouse had carried out its task.

French added: “I immediately alerted ITV Wales to the fact that the company held what was now highly significant archive material. This resulted in a new Wales This Week programme which went out last November.”

“As part of this process I was able to reveal that I had met Sir Ronald Waterhouse back in 2000 to discuss the Frost material. This gave ITV Wales several exclusive stories.”

“I say all this,” French went on, “to emphasise the mutuality of the relationship between ITV and RTV.”

“Without my knowledge, ITV Wales would have missed the fact that they held valuable archive while my long-term interest in the issue proved invaluable to the station.”

“In conclusion, I would say that this is a highly unusual position.”

“For ten years I was a conscientious employee of ITV Wales and since I have left my expertise has come in useful on several occasions …”

“I believe that an agreement whereby I am allowed to use the ITV Wales material for a nominal £1 payment would satisfy the company’s interests.”

♦♦♦ 

Again, ITV did not reply.

Instead, the company instructed the London solicitors Olswang to take up the issue.

On July 30 the firm wrote to RTV, dismissing the suggestion that ITV allow the use of the material for a nominal £1.

“ITV has not and will not in the future provide you with permission to use the ITV property …”

Olswang also dismissed the public interest argument: “there is clearly no public interest in broadcasting material which you have obtained without consent from our client and which raises no current issue of public importance.”

“In fact, it is apparent from an article featuring on the website entitled A Licence To Censor, which states that you and Rhodri Williams fell out in the 1980s, that rather than you being motivated by public interest concerns, you in fact have personal motivations for wanting the ITV property relating to Rhodri Williams to be published.”

(French denies this — see the discussion of the issue in the article A Licence To Censor.)

MYSTERY Rhodri Williams started his public career in 1996 when he was appointed a member of the Welsh Language Board. In the period 1996-2004 he would take home a total of more than £180,000 in fees and pension contributions. Photo: Rebecca

Mr REGULATOR
Rhodri Williams leads the Welsh arm of the broadcasting watchdog Ofcom. He’s a well-connected man: his wife Siân’s best friend is former Labour AM Delyth Evans who is the partner of Ofcom boss Ed Richards. Both Evans and Richards once worked for Gordon Brown.  Photo: Rebecca Television

Olwang added: “Your claims that ITV is acting as a censor are also without foundation, as ITV is simply trying to protect its rights in the unbroadcast ITV property.”

The firm has now demanded that all other ITV material be removed from the RTV site.

♦♦♦ 

THE UPSHOT of this legal wrangling is that Rebecca Television has no choice but to remove the physical ITV material from the website.

“There is, and never was, any doubt that ITV owned the copyright to the material,” says Paddy French.

“I had hoped the company would turn a blind eye because it was embarrassed that it had never broadcast some of the material.”

“For several years, this is what seems to have happened.”

“Now, for reasons that are unclear, it has decided to act.”

“It is interesting that ITV’s main interest is in the Ron Jones interview that damages the reputation of the Ofcom Wales Director Rhodri Williams.”

This means that the programmes Hidden Agenda and A Touch Of Frost have been temporarily withdrawn for re-editing.

Other material has also been removed, including the well-known doorstep where former Anglesey County Councillor John Arthur Jones called Paddy French a paedophile.

Originally, this appeared in the article The Gospel According to “Jesus” Arthur Jones.

♦♦♦ 

But that’s not the end of the matter.

Olswang also insist that “ITV is also the owner of the confidential information in the unbroadcast ITV property…”

The use of this information “is clearly a breach of confidence.”

“The article entitled A Man Of Conviction? which is based on and quotes from the Ron Jones interview should therefore also be removed from the website.”

“This is unacceptable to Rebecca Television,” said French.

“It’s a clear attempt to censor information already in the public domain — and which belongs in the public domain.”

Rebecca Television will not be complying with this condition.”

“The fact that the company is making such a determined effort to remove all trace of the Ron Jones interview suggests that other, deeper forces may be at work here,” added French.

This is not the first time RTV has faced legal demands for the withdrawal of articles.

In July three senior Welsh Rugby Union figures — chairman David Pickering, chief executive Roger Lewis and communications chief John Williams — instructed solicitors to threaten legal action if the article A Licence To Censor was not taken down.

The article told the story of the censorship of a damaging business profile of Pickering back in 2006 by ITV Wales director of programmes Elis Owen.

In the article WRU Big Guns v Rebecca Television, RTV refused to axe the article.

So far, we have heard nothing from Pickering, Lewis, Williams or their solicitors.

♦♦♦ 

© Rebecca Television 2013

CORRECTIONS  Please let us know if there are any mistakes in this article — they’ll be corrected as soon as possible.

RIGHT OF REPLY  If you have been mentioned in this article and disagree with it, please let us have your comments. Provided your response is not defamatory we’ll add it to the article.

DONATIONS  If you would like to support the work of Rebecca Television, you can do so by clicking on the DONATE button.

Donate Button with Credit Cards

COMING UP

With two television programmes temporarily withdrawn for re-editing, Rebecca Television will shortly publish the next video — Brothers in the Shadows. It’s a dark tale of a vicious murderer in North Wales who groomed a vulnerable young girl and formed a paedophile ring to sexually exploit her. One ring member was a retired police detective who claims he was persuaded to join the gang by a fellow freemason…  


%d bloggers like this: