BBC FORCED TO CORRECT OWEN SMITH PROFILE

Note: this article was originally published on the Press Gang website. 

Owen_Smith_head_BBC

THE BBC has been forced to correct an inaccurate profile of Owen Smith following a complaint by Press Gang.

In July the Corporation published an online article which included details about Smith’s career at BBC Wales.

Press Gang complained to Director General Lord Hall.

We said the article gave the false impression that Owen Smith was already at the BBC before his father, the historian Dai Smith, became involved.

In fact, the evidence suggests it was Smith the father who introduced Smith the son to the Corporation.

Press Gang also cited several errors of fact — and criticised the fact that the BBC has not provided a detailed CV of Smith’s broadcasting career.

Yesterday the BBC corrected the article but didn’t admit the original errors.

The Corporation also acknowledged the complaint.

Smith has declined to provide a full CV of his career as a journalist, lobbyist and politician.

The Press Gang investigation continues.

We have now asked Smith:

if he’s ever been a member of the National Union of Journalists

if he’s been a member of the Labour Party continuously since he joined at the age of 16 and

if he will, as Jeremy Corbyn has done, make his tax returns public.

There was no reply by the time this article went to press.

♦♦♦

JUST TWO days after he became the sole challenger to Jeremy Corbyn for the Labour leadership, BBC online published an article called “Profile: The Owen Smith story”.

It contained the following statement about Owen Smith’s early career:

“After studying history and French at the University of Sussex, he joined BBC Wales as a radio producer. His father, Dai, was appointed editor of BBC Wales and head of programmes in the same year.”

Press Gang complained about this paragraph to BBC Director General Lord Hall.

First, we said it gave the impression that Owen Smith was at BBC Wales before his father.

Press Gang was concerned that the paragraph was a “red herring” designed to avoid the question of nepotism and patronage in Owen Smith’s career.

rhodri-talfan-davies
TAFFIA TELLY 
RHODRI TALFAN DAVIES, BBC Wales Director, controls an organisation which has been dogged by allegations of nepotism and patronage for more than a quarter of a century. There was controversy when he was appointed in 2011 at the age of 40 because he’s the son of former BBC Wales boss, Geraint Talfan Davies. It was Geraint Talfan Davies who appointed Owen Smith’s father, Dai Smith, to the second most powerful post in BBC Wales in the 1990s …
Photo: BBC Wales

The evidence is that his father was already an established broadcaster at BBC Radio Wales and that it was he who introduced his son to a senior producer at the station.

Second, the paragraph is inaccurate: there’s no such role as editor of BBC Wales (the post is Editor, Radio Wales) and Dai Smith was not appointed head of programmes until much later.

Finally, Press Gang complained that BBC Wales is refusing to release a full CV of Owen Smith’s broadcasting career.

Yesterday, the BBC corrected the errors — but didn’t admit the original mistakes.

The BBC journalist who wrote the piece, Brian Wheeler, told Press Gang he talked to BBC Wales political journalists at Westminster before filing the article.

He said he wasn’t aware there were allegations of nepotism and patronage at BBC Wales.

The Director General’s office also acknowledged our complaint.

But the Corporation has still not provided Smith’s broadcasting CV.

Owen Smith denies that nepotism or patronage played any part in his broadcasting career.

We asked him for a full CV of his career as a journalist, a lobbyist and a politician.

So far, he’s not provided one …

♦♦♦

FOR EIGHT days we’ve been waiting for Owen Smith to answer questions about other aspects of his career.

On August 4 his press team apologised “for the delay in getting back to you — as you’ll be aware it’s an incredibly busy campaign and we have a lot of competing demands … … please do bear with us as we try to reply to everyone.”

One of the questions we put to him was his salary as a lobbyist for Pfizer.

In June 2014, when Smith was shadow Welsh Secretary, he told the Sunday Telegraph his salary was £80,000.

Press Gang found a Times article of 2006, when he was the candidate for the Blaenau Gwent by-election, which said he was a “… £200,000-a-year lobbyist for Pfizer.”

We asked him which figure was correct.

There was no reply by the time this article went to press.

We also asked him to expand on his statement:

“I want to be a force for good in the world. Therefore, you need to achieve power. Nye Bevan, my great hero, said it’s all about achieving and exercising power. I’ve devoted my life to that.”

We asked him for proof of this devotion.

The available evidence suggests that, until he was in his early thirties, his interest in politics was virtually nil.

We’ve now asked him if he’s been a Labour Party member continuously since he first joined at the age of 16.

He says Nye Bevan, one of the founders of the NHS, is his great hero.

A think tank in Bevan’s memory — the Bevan Foundation — was established in 2001.

Smith said he did not become a trustee until 2007 — after he was selected as Labour candidate for the Blaenau Gwent by-election in 2006.

Blaenau Gwent includes Tredegar which was Bevan’s constituency.

And Smith didn’t stay long  — he resigned in 2009.

Yesterday we asked him if he’d been involved in the Foundation before joining as a trustee in 2007.

We have also asked Smith if he was a member of the National Union of Journalists during his career as a broadcaster.

There’s no evidence in the public record of any membership.

Finally, we have also also asked him if he will make his tax returns public, as Jeremy Corbyn has done.

He did not answer any of these questions before this article went to press.

♦♦♦
Published: 13 August 2016
© Press Gang
♦♦♦

Notes

1. This the third instalment of this investigation:  the first, Owen Smith: Forged By Patronage and Nepotism?, was published on August 3. The second, Owen Smith: A Man For All Seasons, was published on August 8.  Click on a title to read it.
2. Press Gang editor Paddy French declares personal interests in this story.
— in the 1980s he was the editor of Rebecca magazine which was in competition for a substantial Welsh Arts Council grant. One of the competitors was Arcade magazine and Dai Smith was one of its supporters. The council’s literature committee chose Rebecca but the full council overturned the decision — and gave the grant to Arcade.
— French is one of the thousands of traditional Labour voters who have joined the party following Jeremy Corbyn’s election as Leader. He will be voting for Corbyn in the Leadership election.
3. The Rebecca investigation into nepotism and patronage at BBC Wales is explored in the articles The Son Of The Man From Uncle and In The Name Of The Father?
4. The cover block pic is by Gareth Fuller / PA.

♦♦♦

DONATIONS Investigative stories like this one are expensive and time-consuming to produce. You can help by making a contribution to the coffers. Just click on the logo …

Donate Button with Credit Cards

CORRECTIONS Please let us know if there are any mistakes in this article — they’ll be corrected as soon as possible.

RIGHT OF REPLY If you have been mentioned in this article and disagree with it, please let us have your comments. Provided your response is not defamatory we’ll add it to the article.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: